GEMEENTEBLADDe Raad der gemeente Stein;

Bekendmaking voor Recht | Organisatie en beleidBestuur | Organisatie en beleid in Stein

Geplaatst op Lokaalnieuwsstein.nl op: 21-05-2024

  1. Bekendmakingen stein
  2. GEMEENTEBLADDe Raad der gemeente Stein;

Recht | Organisatie en beleidBestuur | Organisatie en beleid Bekendmakingen

Meer info over Bekendmakingen gemeente

Overwegende dat het raadzaam is met ingang van 1 januari 2006 een nieuwe regeling te treffen met betrekking tot de interne klachtbehandeling, zulks gelet op wijzigingen in de wettelijke regeling, zoals opgenomen in de Algemene wet bestuursrecht en de Gemeentewet;Gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders (Gem. blad Afd. A 2005, no.143);Gelet op het bepaalde in de artikelen 108 en 147 van de Gemeentewet; Gelet op het bepaalde in Titel 9.1 van de Algemene wet bestuursrecht; Gelet op het standpunt van de ondernemingsraad; Besluit: vast te stellen de VERORDENING INTERNE KLACHTBEHANDELING GEMEENTE STEIN 2006:Artikel 1. Toepassingsbereik1.Deze verordening is van toepassing op de raad, het college, de burgemeester en alle andere gemeentelijke bestuursorganen ingevolge de Gemeentewet.2.Deze verordening geldt ook voor bestuursorganen welke werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van een van de in het eerste lid bedoelde bestuursorganen.Artikel 2. Mondelinge en schriftelijke klachten1.Mondelinge klachten worden zoveel mogelijk mondeling opgelost. Indien zulks niet mogelijk mocht blijken wordt de klager gewezen op de mogelijkheid een schriftelijke klacht in te dienen.2.Schriftelijke klachten worden centraal geregistreerd en na registratie per omgaande doorgezonden naar de klachtbehandelaar.Artikel 3. KlachtbehandelingKlachtbehandeling geschiedt in beginsel volgens de volgende modus:a.Indien de klacht betrekking heeft op een gedraging waarvoor het college verantwoordelijk is:-De klacht betreft een medewerker die werkzaam is onder de verantwoordelijkheid van het college, is de afdelingsmanager en/of teamleider belast met de voorbereiding (klachtbehandelaar).-De klacht betreft een afdelingsmanager die werkzaam is onder de verantwoordelijkheid van het college, de secretaris is belast met de voorbereiding (klachtbehandelaar).-De klacht betreft de secretaris die werkzaam is onder de verantwoordelijkheid van het college, de burgemeester is belast met de voorbereiding (klachtbehandelaar).-De klacht betreft een wethouder die werkzaam is onder de verantwoordelijkheid van het college, de burgemeester is belast met de voorbereiding (klachtbehandelaar).-De klacht betreft het college als geheel, de burgemeester is belast met de voorbereiding (klachtbehandelaar).Het college beslist op de klacht.b.Indien de klacht betrekking heeft op een gedraging waarvoor de burgemeester verantwoordelijk is:-De klacht betreft een medewerker die werkzaam is onder de verantwoordelijkheid van de burgemeester, is de afdelingsmanager en/of teamleider belast met de voorbereiding (klachtbehandelaar).-De klacht betreft een afdelingsmanager die werkzaam is onder de verantwoordelijkheid van de burgemeester, de secretaris is belast met de voorbereiding (klachtbehandelaar).-De klacht betreft de secretaris die werkzaam is onder de verantwoordelijkheid van de burgemeester, de burgemeester is belast met de voorbereiding (klachtbehandelaar).-De klacht betreft de burgemeester, de loco-burgemeester is belast met de voorbereiding (klachtbehandelaar).De burgemeester (als bestuursorgaan) beslist op de klacht.Indien de klacht betrekking heeft op een persoonlijke gedraging van de burgemeester kàn de burgemeester besluiten een loco-burgemeester, niet zijnde de loco-burgemeester die belast is met de voorbereiding, te laten beslissen.c.Indien de klacht betrekking heeft op een gedraging waarvoor de raad verantwoordelijk is:-De klacht betreft een medewerker van de griffie, werkzaam onder de verantwoordelijkheid van de raad, de griffier is belast met de voorbereiding (klachtbehandelaar).-De klacht betreft de griffier, werkzaam onder de verantwoordelijkheid van de raad, de voorzitter van de raad en de voorzitter van de raadscommissie seniorenconvent zijn belast met de voorbereiding (klachtbehandelaar).-De klacht betreft de raad als geheel, de raadscommissie seniorenconvent is belast met de voorbereiding (klachtbehandelaar).De raad beslist, al dan niet in beslotenheid, op de klacht.d.Indien de klacht betrekking heeft op een gedraging waarvoor een ander gemeentelijk bestuursorgaan dan sub a, b en/of c bedoeld, verantwoordelijk is:-De klacht betreft een ondersteunend medewerker werkzaam onder verantwoordelijkheid van een ander gemeentelijk bestuursorgaan, de voorzitter is belast met de voorbereiding (klachtbehandelaar).-De klacht betreft het bestuursorgaan als geheel, de voorzitter is belast met de voorbereiding (klachtbehandelaar).Het betreffende bestuursorgaan beslist op de klacht.e.Indien de klacht betrekking heeft op een bestuursorgaan, dat onder de verantwoordelijkheid van een gemeentelijk bestuursorgaan zoals bedoeld sub a t/m d, (‘moederbestuursorgaan’), werkzaam is:-De klacht betreft een ondersteunend medewerker werkzaam onder verantwoordelijkheid van een ander gemeentelijk bestuursorgaan, de leidinggevende is belast met de voorbereiding (klachtbehandelaar).-De klacht betreft het bestuursorgaan als geheel, de voorzitter van het ‘moederbestuursorgaan’ is belast met de voorbereiding (klachtbehandelaar).Het bestuursorgaan onder wiens verantwoordelijkheid het bestuursorgaan valt (‘moederbestuursorgaan’), beslist op de klacht.Artikel 4. Afwijkende klachtbehandelingIndien klachtbehandeling volgens de in artikel 3 beschreven modus niet mogelijk c.q. niet wenselijk is, beslist het verantwoordelijke bestuursorgaan op welke wijze de klachtbehandeling plaatsvindt. Daarbij worden in ieder geval de bepalingen van Titel 9.1 van de Algemene wet bestuursrecht in acht genomen alsmede de andere bepalingen van deze verordening.Artikel 5. VerdagingsberichtIndien de klacht niet binnen de wettelijke termijn van artikel 9:11 van de Algemene wet bestuursrecht kan worden afgehandeld, ontvangt de klager een verdagingsbericht. Indien nog gehoord moet worden, wordt bij het verdagingsbericht bij voorkeur de datum en tijdstip alsmede de lokatie van de hoorzitting vermeld.Artikel 6. Jaarlijkse publicatie1.In de registratie zoals bedoeld in artikel 9:12a van de Algemene wet bestuursrecht wordt een overzicht opgenomen, waarin in ieder geval de volgende gegevens staan vermeld:-jaarnummer en zaaknummer;-naam klager en adres;-afdeling waarop de klacht betrekking heeft;-onderwerp;-samenvatting van het oordeel van het bestuursorgaan;-evt. conclusies en geïmplementeerd maatregelen (verbeteringen).2.Bedoeld overzicht wordt ter voldoening aan het bepaalde in artikel 9:12a van de Algemene wet bestuursrecht in geanonimiseerde vorm gepubliceerd, waarbij tevens vermeld wordt of ter zake afgehandelde klachten een klachtprocedure bij de externe klachtvoorziening aanhangig is.Artikel 7. Inwerkingtreding1.Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2006.2.Met ingang van de in het eerste lid genoemde datum vervalt de Klachtenverordening Gemeente Stein 2000 (vastgesteld bij besluit van de raad van 30 maart 2000).Artikel 8. OvergangsbepalingDeze verordening is niet van toepassing op klachten welke vóór 1 januari 2006 zijn ingediend. Deze klachten worden afgehandeld aan de hand van de ingevolge artikel 7, tweede lid, genoemde regeling.Artikel 9. CiteertitelDeze verordening kan worden aangehaald als: “Verordening Interne Klachtbehandeling Gemeente Stein 2006”.SluitingAldus gewijzigd vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Stein van 6 juli 2017.de griffier. de voorzitter.

Unknown

Foto van  Lokaalnieuwsstein.nl Redactie

Lokaalnieuwsstein.nl Redactie

Onze redactie krijgt van de gemeente altijd een overzicht van de laatste bekendmakingen en aanvragen voor vergunningen in Stein. Wij proberen deze altijd z.s.m. op onze site te plaatsen, zodat jij op de hoogte blijft van wat er speelt in jouw omgeving.

Overige Vergunningen Stein

Heb je een opmerking over een van de bekendmakingen?

We antwoorden graag op je bericht. Laat het ons weten door contact met ons op te nemen.